Sunday, February 03, 2008

تعيش معرفش مين حرة مستقلة


ساعتها كنت فى أولى كلية
وكان يوم سبت وده يوم الأجازة الأسبوعية من الكلية بتاعتى
ويوميها رحت لاماني صاحبتي اللى فى جامعة القاهرة
احنا أصحاب من أيام المدرسة
أماني كانت فى حقوق القاهرة
وساعتها أماني كانت فى تانية جامعة
ويرجع هذا الفارق بيني وبينها
إنى سقطت فى ثانوية عامة واضطريت إنى أعيد السنة
المهم بعد التحايل على امن البوابة والدخول خلسة بكارنيه امانى

حلوة اوى خلسة دى

دخلنا والحمد الله
يوميها كان فيه مظاهرة
و المظاهرة هتقوم الساعة واحدة
شوفتوا النظام والنبى
مظاهرة بميعاد
المهم انا مش فاكرة المظاهرة كانت علشان فلسطين ولا العراق
اهى حاجة منهم والسلام
المهم انا قلت لاماني انا عايزة اشترك فى المظاهرة دى
امانى بصتلى أوى كدة وماعبرتنيش
افتكرتني بخرف
رحت طلبت منها تانى إنى عايزة اشترك فى مظاهرة
قالتلى إنتى يا بت هبلة
قلتلها ليه
قالتلى فيه حد يبقى عايز يشترك فى مظاهرة
قلتلها هما اللى بيشتركوا فى مظاهرات أحسن منى
قالتلى لأ بس دول بيبقوا دماغهم مطرقعة شوية
وسكتت شوية وقالتلى

اه صحيح انا ناسية إن إنتى دماغك مطرقعة من زمان
المهم وإحنا بنتمشى فى الجامعة
لقيت مجموعة شباب وبنات بيتكلموا عن المظاهرة
رحت انا دخلت فى الحديث عنوة
حلوة عنوة دى ؟
المهم سألتهم هو ينفع الواحد يشترك فى المظاهرة وهو من برة الجامعة
واحد تطوع بالإجابة وقاللى إلا ينفع ده يبقى عز الطلب
ولحد دلوقتى معرفش ليه يبقى عز الطلب
المهم سألته تانى طب ادفع فلوس الاشتراك فى المظاهرة فين
اكتم الضحك منك له
بقولكم اكتموا الضحك
أيوة انا كنت فاكرة إن الواحد بيدفع فلوس علشان يشترك فى المظاهرة
والفلوس دى بتروح لضحايا الاحتلال
المهم طبعا من نظراتهم لبعض فهمت إن المظاهرة بتكون مجانية
انت عليك بس إن صوتك يكون عالي ومجلجل
وانا فى النقطة دى ماتوصاااااااااش
المهم سالت عن التفاصيل

وقالولى المظاهرة هتقوم من قدام باب تجارة
وتمشى جوة الجامعة لحد الباب الرئيسي
وبعد كدة فيه احتمال كبير إنهم يخرجوا برة الجامعة
كل ده متوقف على الأوامر اللى عند عساكر الأمن المركزى
المهم بقى إن ساعتها الحماسة كانت واخدانى أوى
وساعتها حسيت إن انا اللى هاحرر القدس
وانا اللى هاقول لحسنى انت اعور فى عينه
وانا اللى هاجيب للناس الغلابة حقها
وقعدت اتخيل نفسى بقى إنى هاموت شهيدة فى المظاهرة
وهاكون انا نوران الشاملى التي لا يعرفها احد
على غرار أسماء فهمي كدة
فاكرين التمثلية دى بتاعة سوسن بدر
المهم قعدت بقى أتخيل صولاتي وجولاتي فى عالم المظاهرات
وتخيلت نفسى عضوه فى تنظيم سرى يرأسه
رشدي أباظة وصلاح ذو الفقار زى فيلم شروق وغروب
وان النهاردة هيكون أول يوم فى تاريخي السياسي
وقعدت أقول لنفسي إن اللى مشتركش فى مظاهرة

كأنه ماعملش اى حاجة فى حياته
ده هو ده تاريخي اللى هافتخر بيه واحكيه لولادى من بعدى
امال انا هاحكى لولادى ايه
واتفشخر عليهم ازاى
المهم قعدت بقى احلم واحلم
وصحيت من احلامى على صوت امانى صاحبتي وهى بتقولي
انتي بتتكلمى جد هتشتركى فى المظاهرة
قلتلها طبعا بتكلم جد
ومن جوايا حالة استنكار فظيعة من ناحية امانى إنها مش هتشترك
وفاكرة ساعتها إنى قلتلها أصل إنتى جبانة
المهم سمعت إن المظاهرة بدأت ورحت فعلا ناحية باب تجارة
ساعتها امانى صاحبتي خدت منى الشنطة بتاعتى
وقالتلى بقولك ايه لو اتمسكتى ماتقوليش اسمك أبدا

وانا هاستناكى فى المدرج بتاعى
قلتلها ماشى
بس بيني وبينكم كنت ناوية اقول اسمي
ده شرف كبير وانا عايزة أتمحك فى الشرف ده
ودخلت جوة المشتركين فى المظاهرة
واللي كانوا بيزيدوا بشكل ملحوظ
المهم أول مادخلت وسطهم لقيت الأولاد

عاملين يقولوا
البنات تقف قدام
البنات تقف قدام
ولحد هذه اللحظة ماعرفش ليه البنات تقف قدام
المهم إن من جوايا كنت مبسوطة إن انا هاقف قدام
وبدأت الهتافات من نوعية تعيش مش فاكرة مين حرة مستقلة
المهم بعد مامشينا شوية وخلاص بنقرب من الباب الرئيسي
انا حسيت إن فيه حاجة ماشية على بطني
لما ركزت شوية فهمت إن الحاجة دى ماشية جوة بطني
شوية كدة والحاجة دى نزلت تحت شوية
وحاسة بيها إنها وقعت فى الاظؤظة
وبس بقى
انا رحت وقفت فى مكاني
نتج عنه تصادم اكتر من شخص فى بعضه
وفكرت إنى اعمل الدنيئة وامشي بالعكس
بس طبعا ماينفعش لانى مجرد إنى لفيت جسمي
وحاولت امشى خطوتين خدت كم هائل من الشتايم
رحت لفيت تانى بس بقيت بخرج بالجنب من وسط الناس
وبلاد تشيلني وبلاد تحطني وريحة عرق البشر كلهم فى مناخيرى
وطبعا كل ده وانا عمالة بتشتم من خلق الله
المهم خرجت من وسط الجموع الغفيرة
وقعدت أجرى أجرى أجرى
لحد ماوصلت لمدرج امانى
ووقفت على الباب وانا بنهج أوى
وبأعلى صوت فيا ندهت
اماااااااااااااااااااااااااااااانىىىىىىىىىىىىىىى
لقيت امانى وقفت فى مكانها مفزوعة
نزلت المدرج جرى
ايه يا نورا فيه ايه
امانى عايزة ادخل الحمام فورا
قالتلى فيه ايه مالك
قلتلها عندي

إسهااااااااااااااااااااال
وبس خلاص

وده كان أول وأخر يوم فى تاريخي السياسي
ومعتقدش انه يوم يستحق إنى اذكره لإبنى واتفشخر بيه قدامه
لذا وجب التزام الصمت



بس خلاص
بت خيخة أوى زيادة عن اللزوم يعنى وأي كلام

users online