Wednesday, May 19, 2010

رسالة الى رجل يعرف نفسه


يا انت

يا من تقترب نحوي

كمن يمشى على خط من نار

تمشى بخطوات مرتعشة

تتقدم خطوة

وتتراجع عشرات الخطوات


يا انت

ان كنت تريد ان تعشقنى

ثبت اقدامك

وادخل مملكتى

بخطوات واثقة

واقرأ كل سطوري

وحاول ان تفهم

ولا تتردد

فانا امقت المترددين


*****


يا انت

قد لا تكون رجلي الاول

وقد لا اكون امراتك الاولى

ولكن انا موقنة تماما باننى

سوف اكون لك اول واخر امراة

تستطيع معها

ان تطلق لشياطينك العنان

فـــفي مملكتي

ستمارس كفرك بكل ايمان


فإن اردت نوري..... كنت لك سراجا منيرا

وإن اردت ناري.... كنت لك لهيبا سعيرا



يا انت

ان اردت التزامي نحوك

فانا اطالبك بالتزامك نحوي


وان كنت تريد ان تجد نفسك فى سطوري

فعليك ان تنقلني

من خانة اخطائك السرية

لخانة اعظم اعمالك


وان لم تستطيع

فارحل عنى منذ الأن

واتركني ارحل بهدوء



يا انت

أنا نوران

من النور يشتق اسمى

وفى النور اسعى ان اعيش

ولن اقبل بالظلام مبيت

فالظلام موطن الوطاويط



انتهى


نوران الشاملي

50 comments:

Doba said...

هايلة هايلة هايلة
جدا
جدا
جدا

ممتاااااااااااااااااااااازة
أحسنتى


وجوووووووووون
وجوووووون
وجوون

بس كفاية احسن تعبت
باى بقى

Anonymous said...

سلام عليكم
علي فكرة انا بحب اقرا كل الكلام اللي انتي بتكتبيه علشان بحس انك بت تساوي 100 راجل وكمان بحس انك ام واحن ام في الدنيا وانك كنتي زوجة ولا اروع من كدة علشان كدة انا بقول لكل راجل عبارة استاذنا صلاح جاهين مع شوية تغير
عمض عنيك وامشي بخفة ودلع
الدنيا هي نوران وانت الجدع
تحترم نفسك تعبدك
تقل ادبك وتستهبل تاخد بالجزمة انت واهلك
وعجبي

عارفة يابت يا نوران لو كنت اقدر اتجوز كنت متجوزكيش
علشان انتي هي حسنة الدنيا
سلام يا مجنونة

richardCatheart said...

اولا حاولت من يومين اكتب فى البوست اللى فات ماكنتش لقيه التعليقات خالص وبعدين اجى النهارده الاقى تعليقات بالهبل طيب ازاى كان نفسى اغنى وارقص فى اليوم المفتوح بس يلا كله نصيب
http://richardcatheart.blogspot.com/
دى العلوان ولعلمك جيتى ماجتيش انا بحب اجى عنك
هو كده


البوست دا اكتر من رائع
وبصراحه الرساله كلها نور ووضحه يرها اى كفيف واللى مايشوفش من الغربال يبقى اعمى

*****
يا انت
قد لا تكون رجلي الاول وقد لا اكون امراتك الاولى ولكن انا موقنة تماما باننى سوف اكون لك اول واخر امراة تستطيع معها
ان تطلق لشياطينك العنان فـــفي مملكتي ستمارس كفرك بكل ايمان
فإن اردت نوري..... كنت لك سراجا منيرا وإن اردت ناري.... كنت لك لهيبا سعيرا

ممكن اقولك لو سمحتى انك مجرمه حرب
هههههههههههههه
بس مش ممكن الوصف دا
تسلمى يا خيخه

Tshandny said...

خيخة
بجد
بموت فيكي
ايه الجمال ده
ليه الرجالة مش بقيت واضحة
ولا اصلا ماتوا في 73 المجيد
طيب اعمل ايه يا خيخة
اقعد كدة
انا بضم صوتي لصوتك في البوست التحفة ده
ولو مش جه وفي نور نوران
قولي طظ
علشان هو الخسران

أبو ملك said...

تصفيق حــــــــــاد

أبو ملك said...

كالعادة كلمات رائعة وقدرة رائعة على التصوير


هايلة هايلة

فاتيما said...

كيويس
التعليقات انفتحت


ازيك
يا خوخة


حلو البوست
و الاحلى المشاعر القوية
الواضحة دون أى مواربة
اللى موجودة فيه


بس عالله بقى
لما سى (انت ) دا يتشجع
و يقرب
متخافيش انتى و تستخيخى
و تحطى خطط مرعبة من اياها


ربنا يكتبلك الخير ... لو معاه
و يهديه ليكى ... لو يستاهل حبك


بوسس لشريف
كتير قوى

AHMED said...

جميل قوي
وبصراحة لو مفهمش الرسالة يبقى ميستاهلش

Anonymous said...

WHO?

Tshandny said...

خيخة
بجد
بموت فيكي
ايه الجمال ده
ليه الرجالة مش بقيت واضحة
ولا اصلا ماتوا في 73 المجيد
طيب اعمل ايه يا خيخة
اقعد كدة
انا بضم صوتي لصوتك في البوست التحفة ده
ولو مش جه وفي نور نوران
قولي طظ
علشان هو الخسران

Anonymous said...

ازيك يا نوران
انا مش عارف انت ليه منعتى التعليقات كام يوم انا مش عايز اعرف قوى بس هو يعنى حب استطلاع بصى يا نوران جاهين بيقول
بحر الحياه مليان بغرقى الحياه
صرخت خش الموج فى حلقى ملاه
قارب نجاه....صرخت قالو مفيش
غير بس هو الحب قارب نجاه
عجبى ؟؟؟؟؟؟
البوست جميل قوى الحب يانوران هو القارب اللى يقدر يسير بالحياه وهاضيف على عمنا جاهين الصراحة والوضوح و الوفاء لان نقص اى صفة من هذه الصفات فقدت الحياه الكثير واصبحت الحياه خيخه من الداخل معلش القافية حكمت تحياتى لشريف وتقبلى مرورى
ابراهيم رزق

البنفسج الحزين said...

من غير أي مجامله الكلام في منتهي الجمال ...عجبتني قوي القوة والجرأة في التعبير عما تريده الأنثي من الرجل وخصوصا الوضوح والاقدام..

يا من تقترب نحوي
كمن يمشى على خط من نار
تمشى بخطوات مرتعشة
تتقدم خطوة
وتتراجع عشرات الخطوات
يا انت
ان كنت تريد ان تعشقنى
ثبت اقدامك
وادخل مملكتى
بخطوات واثقة
واقرأ كل سطوري
وحاول ان تفهم
ولا تتردد
فانا امقت المترددين...
وأنا كمان باضم صوتي لصوتك وبقول.... البنات والستات كلهم بيكرهوا الرجاله المترددين واحنا معاهم...

karim said...

الناس بقيت تخاف من الارتباط و بتفكر 100 ,علشان مش يخاف, تحياتىمرة, بلاش الكلام الجامد دة

hamma said...

صراحة يندر وجودها في هذا العصر
أحييك عليها
و لكن طريقة التبليغ و التلقي تختلف من شخص لآخر
فقط يفهم و يقتنع و البقية تأتي بسلاسة
تمنيات القلبية بالتوفيق

احمدابوحجر said...

ياريت بعد اذن صاحبه المدونه
مدام نوران
اناشد اصحاب المدونات اصحاب القلوب الرحيمه
ان يتحدثو عن موضوع ذوي الاحتياجات الخاصه
انعدام فرص "التوظيف" يُبدّد آمال ذوي الاحتياجات الخاصة في العمل
للاسف شريحه كبيره في المجتمع ولايجدون وظائف لهم لكي يعيلو اسرتهم
ازاي الانسان الطبيعي يقدر يتعامل معاهم ويحسسهم انهم بشر وبني ادمين
والحمد لله علي نعمه الصحه ونسأل الله العفو والعافيه
وشكرا

ويكا said...

ايه يا بنتى
محسسانى انك ام لهب ليه كده؟!!

المهم

ميييين بقى يا جميل صاحب القسمه والعصير ؟!!
ها ؟ ها ؟ ها؟
مييين ؟؟ ميييين؟

جدعه قولى

الشـوكة الــنـاعـمـة said...

كل القوه والصلابه دى وتبقى بنت خيخه
لا بجد اسمحى لى
بصى الكلام بتاعك ده عجبنى اوى بجد فوق ماتتخيلى
وعجبتنى اوى جرأتك وصراحتك
عارفه اكتر حته عجبتنى
بامكانك ممارسه كفرك بكل ايمان
مش هاعرف اقول ولا كلمه بس بجد كل تقديرى وتحياتى ليكى
دومتى متألقه

محمود من الرياض said...

ساتزوج قريبا عقبال عندكم ياحبايب وسيكون الفرح بفندق سميراميس علي ضفاف نيل القاهرة في تمام التاسعة والنصف مساء يوم الخميس الموافق 5 اغسطس 2010م وساتوجه مع عروسي بعد الفرح مباشرة من القاهرة الي دبي ومنها الي جزر المالديف لقضاء شهر العسل وبالتحديد بفندق الفورسيزون والدعوة عامة

رنونة حكومة ميخو said...

ان كنت تريد ان تعشقنى ثبت اقدامك وادخل مملكتى بخطوات واثقة واقرأ كل سطوري وحاول ان تفهم ولا تتردد فانا امقت المترددين

ان تطلق لشياطينك العنان فـــفي مملكتي ستمارس كفرك بكل ايمان
فإن اردت نوري..... كنت لك سراجا منيرا وإن اردت ناري.... كنت لك لهيبا سعيرا



ايه ده بجد
روعة مالهاش حل

Anonymous said...

ماهو طبعا لازم يتردد
ده انتى تخوفى بلد

farah said...

تقريبا اصبح الغموض والتردد هو السمة السائدة فى معظم العلاقات بمعنى اصح اختفت شخصية الفارس اللى بيجى يخطف حبيبته غصب عن الدنيا والظروف
ااقولك ياخوخة الظاهر كده ان المفروض احنا اللى نخطف بعد كده بس ايه تفتكرى على فرسة بقى مش حصان ؟!ولا ايه رأيك .....وعجبى

محمود المصرى said...

الصراحه انا نفسى نكون اصدقاء من زمان ونفسى تيجى تزورينى ومتنسيش التعليق
اخوكى
محمود المصرى

الشنكوتي الكبير said...

يا اخي شوف انت الانسان لما بيبقى عارف قيمة نفه وعارف هو يقدر يعمل ايه وميقدرش يقبل بايه بيحقق في حياته حاجات كتير حلوه قوي
بقولك يا بنت يا نوران انتي من الأخر بنت ميه ميه
هاتي بقى اربعه جنيه لأخوكي ايهاب علشان مخطفش الواد شريف واعذبهولك بالبسكويت والشيكولاته والبيبسي اللي غاده هتموتنا بيه ده


حلوه قوي يا نوران
سلام يا خوخه وخللي بالك من نفسك




سلااااااااااااااااااااااااام
اخوكي ايهاب

MoHaMed AhMeD said...

أطوفان شعر أنتى أم حديفة أزهار كلامك جميل ممتع آخاذ روحك واثقة مرتبة متمكنة سلمت يمينك أوربما يسارك ، جمبلة جداً أتمنى لكى التقدم
تحياتى
القوسى نــــاراً بلا رمـــــاد

http://al-kawsi.blogspot.com/

هههههه said...

البوست جميل جدا قوى ومعبر

بس البوست كوم والكومنت بتاع صاحبنا اللى جاى يتفشخر علينا هنا ده

فورسيزونس ومالديف وبتاع ايه يا عم

ايه لزمته ده هنا يعنى

اكيد نسيت تقول انك هتجيب نانسى كمان تغنى

انا عن نفسى فاهم ان دى رساله لحد معين وانه فاته هلومه ونغنغه وعز ودبى ومالديف

بس بامانه بالمنظر ده هى فاتها الشر

كلامك ده فكرنى ببوست لنورا قديم بتاع زميلتها اللى اتغاظت لما نورا سالتها عن الخاتم البلاستك اللى عليه خرفان
وماخدتش بالها من الالماظ ومفتاح البى ام

مبياكولش معانا يا عم الكلام ده

ناس غريبة فعلا

محمود من الرياض said...

الي ههههه انا مش من الناس دي ياقمور او ياقمورة كل الموضوع ان دة الا هيحصل وعلي فكرة انا مش هجيب نانسي انا هجيب شعبان عبد الرحيم وايييييييييييية

محمود من الرياض said...

وبعدين يا هههههههه مالك انتي اية يواد الحقد دة وبعدين اجي املص ودانك ياننوس ماما

محمود من الرياض said...

الي ههههه فعلا انا معاك انك تقول كدة علشان منتش عارفني بس انا اعمل اية انا كنت بقول حاجة هتحصل كدة ومخدتش بالي ان حد هيتضايق كدة انا الحمد لله متواضع جدا واعلم ان الله هو الرافع وهو الخافض اسف جدا اني اتفهمت غلط

مصطفى عبدربــه said...

في مملكتي
ستمارس كفرك بمنتهى الإيمان

حلو الكلام ده أوي !

سمكه واحده said...

الفرس الجموح بحاجه الي فارس رزين
(.

كلامك منتهي الروعه
سلمت اناملك

تحياتي

افروديت said...

جااااااااااااااامده جدآيانوران وياريت يكون يستاهلها

ويكا said...

سمكه واحده

يا سلام على العقل ياباشا

هو ده كلام الناس اللى فاهمه

بجد الله ينور

Anonymous said...

علاقة فاشلة من بدايتها..
و بصراحة ماتزعليش مني .. الحب الحقيقي زي الألماظ بيتولد تحت الضغط و الحرارة في ظروف قاسية..بينما نفس العنصر (الكربون) في ظروف عادية بيولد الفحم الأسود المقرف.

الأخ اللي هوا أصغر منك و ماتجوزش قبل كده و جاي يعلن لك عن حبه (و أظن إني عارفه) ده واحد غير مسئول أصلا ..كل القصة إنه معجب بجرأتك في الكتابة و طريقتك و حصل مقابلتين تلاتة أعجب ببعض ملامح شخصيتك..لكن في الحياة الحقيقية..حياة الزواج..الكلام ده هيقلب بجحيييييم.

أنا بنصحك كأخت..و سيبك من العالم الهبلة و النسوان الهايفة اللي ممكن يوقعوكي في شر أعمالك..و خدي بالك..رغم إن شريف ممكن يكون بيحبه لكن ماتعرفيش إيه رد فعله أدام..و كمان أهله..هل تتصوري إنهم هيوافقوا على زواج إبنهم من (مطلقة و معاها عيل) ..أقل حاجة هتتقال عليكي (و انا عارف إنك بريئة منها) سونة أجدع ناس

بلاش يا سونة..أقصد يا نوران

آخر حاجة..لما الحالة تشتغل و الشعر يزن و الإبداع ينقح..بلاش الله يكرمك كلام شديد زي الكفر و الإيمان ..بلاش تدخلي المقدس في المدنس.

Anonymous said...

بحبك يانوران وبموت فيكي

Anonymous said...

متبطلي قلاطه يابت وتردي علي ابونا بقي
ايه الهم ده
خمسين واحد هنا بيكلموكي وبتنشري تعليقاتهم وانتي مش بتردي علي حد منهم
ايه يابنتي ده
انزلي علي الارض شويه
عارفه لو محدش اساسا بيعبرك غير اتنين ولا تلاته هتردي عليهم بدل المره اتنين وتلاته
لكن علشان التعليقات عندك بتعدي 50 واكتر كمان عامله نفسك بقيتي حاجه
كتك خيبه
بصي بقي تنشري التعليق ومتنشرهوش
لو مردتيش علي العالم ديه
صدقني ومن غير حلفان مش هخليلك مدونه تكتبي فيها
همسحها وبعد ممسحها هلغيها
وكل متفتحي مدونه هلغيها واذاكان عجبك بقي
وانا قولتلك هسرقها قبل كده وسرقتها
بس رجعتهالك لكن المره ديه لو حطتك في دماغي انتي حره
هبقي عامل وراكي زي زرار الدليت
ردي علي الناس ديه يابقره
يامغروره
ياللي محدش هيجيب منخيرك الارض غيري

عبد الله من الدوحة said...

ام شريف كيف حالك
بعد إذنك احب اوجه كلامي ل

(محمود من الرياض)
و
(ههههههههههه)

انتو الاتنين مسخرة
ههههههههههههههه بجد ضحكتوني

بس الاخ محمود من الرياض أحب اتوجه اليك بنصيحة
اعلم انك مسئول يوم القيامة عن مالك .. من اين اكتسبته و وفيم انفقته
فأنت تعلم ما سوف يحدث في حفل زفافك من اختلاط و تبرج محرم و معازف و غناء و رقص
فلم تبدأ حياتك بمعصية الله
فإحترس لنفسك يرحمك الله

و ليكن لك من حديث رسول ا لله نصيب
حيث قال أكثرهن بركة .. ايسرهن مئونة

amany said...

أجمل شئ ف التدوينة دي إني حاسة إنها طالعة من قلبك أوي بجد ممتازة ويارب أنت يحس باللي عايزة تقوليه
فالحب بيبدأ بالشجاعة ويدوم بالوفاء والاخلاص
أماني

دودي فلسطين said...

قصيده وكلام رائع
اختي خوخه

نتمنى على طول نشوف قصائدك الرائعه
وانا من محبي الشعر

بت خيخة وأي كلام said...

بسم الله نبدأ

الاخ المجهول
اللى هو تعليقه منشور
بعد تانى تعليق للاخ ويكا

!!!!!!!!!!!!

انت بتتكلم عن مين؟
واضح ان حضرتك فاهم غلط خااااااالص

وبعدين انا فى البوست ده
ما جبتش سيرة عن سن الرجل المقصود
ولا كتبت اذا كان سبق له الزواج من عدمه

ولا قلت اذا كان شريف شافه ولا لأ

منين انت بقى استنتجت
انه اصغر منى
و لم يسبق له الزواج
وشريف شافه وبيحبه؟
!!!!!!!

واضح جدا ان حضرتك تقصد شخص بعينه

و واضح كمان
ان الشخص اللى تقصده انت
غير اللى اقصده انا بالبوست ده


الحاجة التانية
واضح ان حضرتك مش متابع البوستات بتاعتى

لان انا كنت كاتبة بوست
بعنوان حبيبى اصغر منى
وبحكى عن واحد اعترفلى بحبه
عايز يتقدملى اصغر منى
ولم يسبق له الزواج
وانا رفضت

وموقفى فى البوست مشابه تقريبا
لموقف حضرتك

فلو حضرتك كنت متابع
كنت اعتقد انك هتوفر على نفسك كتابة التعليق ده
و كنت هتوفر عليا ردى عليك

شكرا ليك








الأخ المجهول اللى نازل فيا شتيمة

ليه كدة؟
ليييييه؟
ليييييييييييييه؟
ليه تظلم البقرة وتشبهنى بيها؟

حرام عليك
البقرة كدة تزعل

ربنا يسامحك






وفى النهاية احب اقولكم
شكرا ليكم كلكم على تواصلكم معايا

اختكم خيخة

محمود من الرياض said...

الي الاخ عبد الله من الدوحة متشكر علي النصيحة الغالية واوعدك اني هعمل بيها بس منتش شايف ان كلمة مسخرة دي مش عيب ولا حرام اية ياحاج عبد الله ولا دي نقرة ودي نقرة

Rana said...

يا نوران بقى بجد بطلي
انتي تحفة جداً أما بتردي كده بفضل أضحك سنتين
يلا يا عم كل شوية تدخلي السرور على قلب مسلم و تاخدي حسنات
:D:D

(stay like that forever .. u r so sweet like that(",) )

VOltaa said...

ان تطلق لشياطينك العنان فـــفي مملكتي ستمارس كفرك بكل ايمان



قوية بشكلللل

تسلم ايدك

عبد الله من الدوحة said...

الأخ محمود من الرياض

لما اقصد مسخرة انكم مضحكين لخفة دمكم .. دي كلمة بنقولها على الناس اللى بنحبها و بنحب تصرفاتها المضحكة
و بالظبط دى كانت نيتى من الكلمة

و بعدين لو زعلت منها .. بعتذرلك يا سيدي ولا تزعل ..
انتوا الاتنين دمكم خفيف مووت

بس بالله عليك بالله عليك

أرجو ان تعقل كلامى السابق و تأخذه على محمل الجد و انا اتوسم فيك خيرا و اري انك أهل للكلام الجد و لا نزكى على الله احدا

خلى بالك على حالك و اعلم انى لم احادثك بهذا الحديث إلا لحبي لك فى الله و اني مسرور لك بشأن زواجك و اتمني من الله ان يسعدك و يقر عينك بزوجتك و يقر عينها بك

تحياتى لك و لصحابة المدونة و رحابه صدرها

Sherif said...

دعوة من أرق وأكثرالدعوات شموخا وكبرياءا .. لرجل يجب أن يكون جديرا ليستحق

م said...

حسبي الله ونعم الوكيل فيكي

م said...

حسبي الله ونعم الوكيل فيكي وفي امثالك

م said...

حسبي الله ونعم الوكيل فيكي

م said...

خ خواجة دي قلة ادب وسفالة مشفتش زيها ابدا

Sonnet said...

اعجبتني هذه الفقرة:
فإن اردت نوري..... كنت لك سراجا منيرا

وإن اردت ناري.... كنت لك لهيبا سعيرا
***
و لأنك نوران
نار و نور معا، فقدأحسنت التعبير

توفيق التلمساني said...

ما شاء الله ..كلام في المستوى..توقعت نوعية التعليقات و تجاوبات الزوار فكانت كما توقعت و أكثر ..إنبهار و إعجاب .لذلك فما أحرص على أن ألفت نظرك إليه أيتها الأخت المحترمة هو ألا تظني بأن تعليقي و تعليقات الإخوة و الأخوات الزوار هي من باب الدبلوماسية و المجاملة و لكن هي الجائزة التي لا بد أن يظفر بها كل إبداع جيد.
أنتي أبدعتي بشكل غير مسبوق و نحن لم نستطع أن نمنع أنفسنا عن الإمعان في التصفيق.

أختي الكريمة تشرفت بزيارتي لمدونتك.

users online