Tuesday, February 15, 2011

الـــرســـالـــة الأخـــيـــرة


يا رجلاٌ لا أعرف له حلاً


فإن خيرتك ما بين الإستمرار او الإنسحاب



تختار صمت الجبناء



فأفهم أنك اخترت الرحيل



ثم تظهر لتحرقني بنار غيرتك



فأعرف أنني لازلت اسكن قلبك



***



يا رجلاٌ لا أفهم له سراً


فايوماً تكون كبلسم مرطب لشقائي


فتنمحي معك كل الألام


ويوماً تكون كحبات الملح على الجراح



فتزداد جراحي بك إلتهابا






***



يا رجلاٌ تسير عكس الإتجاه



فعندما أحتاجك لا أجدك



وعندما لا أتوقعك ...



يظهر اسمك على شاشة هاتفي المحمول



***



يا رجلاٌ أحتار فى وصفه



فابوجودك يتغير طعم الأشياء



فايصبح الخطأ صحيحا بلا ألم ولا معاناة



ويصبح مجون الخطيئة كطعم خشوع الصلاة



***



يارجلاٌ يسرق القبلة من وراء نقاب



ويخطف الحزن من رحم الفرحة



ويستمتع بالذنب في جوف الستر




فيصبح الشر معه كطعم الحلال


***



يا رجلاٌ ... كنت ابحث لديك


عن نهاية لوجع القلب و وجع العمر


كنت أحتاج أن اترك على عتبات بابك كل هزائمي


وأن أعترف لك بكل جرائمي


وأن أتدثر اخر الليل بحنان حضنك








ولكنك لم تفهم أبداً مدى احتياجي إليك


فتعللت بوقاحتي وانسحبت


فتفهمت وعرفت انك لن تطيق معي صبراً


***


يا رجلاٌ ... لترحمني ولترحم ذاتك



فأنا ... من تجاهلك واهتمامك


وهجرك واقترابك


تعبت .. واكتفيت .. وانتهيت



فأرجوك لتمضي بعيداً عني ولا تنظر ورائك



فأنا .... قد مضيت



***




إنتهى





19 comments:

ابراهيم رزق said...

انا الذى عمرى اشتياق فى اشتياق
و قطر داخل فى محطة الفراق
قصدت نبع السم و شربت سم
من كتر شوقى و عشمى فى الترياق
عجبى؟؟؟؟؟

احيانا الفراغ العاطفى والشوق لعلاقة دافئة يجعل الانسان يسىء الاختيار او يندفع فى علاقة هو اول من يعرف من داخله انها علاقة محكوم عليها بالفشل و لكنه لا يصدق او يحاول الا يصدق لمجرد الشوق و العشم فى الترياق و بطل قصتك بغض النظر عن تردده و عدم تفهمه لشخصية البطلة والاختلاف فمن الصفات الاخرى التى استشفتها من القصة فانه لا يستحق البطلة بل هو السم بكل ما تحتويه الكلمة فهل تنجح البطلة فى اختيارها الصحيح و تبعد الله اعلم
تحياتى ابراهيم رزق

Doba said...

حلو قوى اللى انتى كتباه ده

وحشتينى بقى

nor said...

رائعه رائعه
تحياتي

فاتيما said...

:(


لا تعليق خاااالص
سوى كلمات للغالية
جارة القمر وحطاها عندى
ف الشريط الجانبى لأنها خلاصة الكلام



يوماً ما ..سأموت
وستعلم إنك
أصبحت يتيما
ستعلم إنى جننت بك ولك
ستعلم إننى كنت
أقرب إليك منك
ستعلم حينها إنك كنت
قاسياً مجنونا
يوما ما ستبحث عنى
ولن تجدنى
كما كنت أبحث عنك
ولا أجدك



بس

عاشقه الرومانسيه said...

يخرب عقلك
ايه الجمال ده يابت يانورا
بجد روووووووووعه
تصفيق حاااااااااد

بت خيخة وأي كلام said...

ابراهيم رزق

احنا ندعيلها انها تفضل ثابتةعلى موقفها
وربنا هو الموفق

تحياتى ليك يا ابراهيم









دوبا

اهلا اهلا اهلا
صدقى او لا تصدقي يا دوبا
مش انا هارجعلكم تانى
انا جااااااااااي







نور
شكرا ليكي يا نور







فاتيما

الكلمات راااااائعة
والتعبيرات تجنن

شكرا يا طمطومة
وتسلم ايد جارة القمر







عاشقة الرومانسية

ميرسي يا دودو

و تصفيق حاااااد للقراء

بت خيخة وأي كلام said...

ريهام

انا كويسة يا روما
بس ماليش مزاج خاااااااااااااالص انى اشوف حد

وماليش مزاج اعمل اى حاجة
عايزة افضل قاعدة فى البيت وماخرجش منه ابدااااااا

ومعلش بقى
بس بجد حتى كلام التليفونات انا ماليش مزاج ليه
انا ببعت ماسيدجات على الموبايل بالعافية لو فيه حاجة مهمة

انا بتواصل بالكتابة بشكل افضل
ومش هاتصدقى لو قلتلك انى كمان بضحك وانا بكتب
وساعات ببعت وشوش بتضحك
ههههههههههههههههههه

شوفتى التطور بقى

ههههههههههههههههه


تعالى ماسينجر لو عايزة
بس مش كتير
لاني عايزة انام


سلامى لحسن

Anonymous said...

بس ليه الربط بين الحريه والخطيئه

crazy in freedom said...

جميل ورائع جدا


واتمنى ان تكون بالفعل الرساله الاخيرررررره

عاشقه الرومانسيه said...

عارفه انك مش ليكى نفس تكلمى حد ولا تعملى حاجه
بس ممكن اسئل سؤال غلس؟
هتيجى اسكندريه يوم السبت ولا لأ؟
اكيد هاحترم رغبتك
بس نفسى تكونى موجوده
لانى نفسى اشوفك
ولانى عايزاكى تغيرى جو
ياترى ممكن؟؟؟

طيب حتى لو مش ممكن انك تيجى
انا ممكن اقولك انى بحبك وانك وحشتينى؟ اكييييد دى ممكن قوى
(:



منتظره ردك
حتى لو برساله على الموبايل

bushhab said...

it hurts to the bones
,
awsome
,
amazing
,
sorry seems tp be the hardest word

MaNoO said...

سؤال برىء له هدف اكيد بس جاوبينى الاول
الكلام دا طالع فى لحظه لوحده كدا
ولا مكتوب لحد بعينه؟؟؟

بت خيخة وأي كلام said...

الغير معرف

وهل انا فى هذا البوست
ربطت بين الحرية والخطيئة ؟

ّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ارجو شرح وجهة نظرك بإستفاضة اكثر
حتى يتسنى لي الفهم

شكرا لك






crazy

شكرا ليك







عاشقة الرومانسية

وانتى كمان واحشانى جدااااااااا

بس معلش يا دودو
مش هاقدر أجي يا حبيبتي

سلامي لطنط ولأحمد ومراته






bushhab

شكرا ليك






مانوو


مكتوب لحد بعينه

بس عايزة اعرف ايه الهدف اللى ورا السؤال البرئ ده يا مانوو؟

Anonymous said...

اقولك حاجة كنت عايزة اقولها لحسني وهو عمال كل يوم والتاني يعطي من الحلول مالا يشفع له عند الشعب واجدني اريد ان اقولها الآن في موقفك حيال هذا الشخص:هو بيت شعر بيقول:

لم تجب بالأمس قلباً خافقاً

فلن تجد اليوم يا رباه قلباً

MaNoO said...

هدف برىء برده والله انا راهنت نفسى انها موجهه لحد بعينه ودا طبعا من صدق الكلام وصعوبه الألفاظ اللى لو واحد قعد يفكر ميت مره مش هيجمعها مع بعضها
بس تعرفى فيها حاجات توجه لكل الرجاله دى حاجه لفتت نظرى برده زى

(يا رجلاٌ ... كنت ابحث لديك عن نهاية لوجع القلب و وجع العمر
كنت أحتاج أن اترك على عتبات بابك كل هزائميوأن أعترف لك بكل جرائميوأن أتدثر اخر الليل بحنان حضنك
ولكنك لم تفهم أبداً مدى احتياجي إليك
فتعللت بوقاحتي وانسحبت)

اصل الراجل عموما صعب جدا يفهم مدى احتياج المرأه ليه خاصه لو كانت فعلا هيا بتأمل انه يكون كل حياتها
يمكن لو حسسته انها مش محتاجاه يحاول يبدأ يدور على الحاجات المشتركه اللى هيا بالتالى هتكون احتياجاتها

معرفش وصلت ولا ايه بس دا كلام كدا جالى وانا بقرا

بت خيخة وأي كلام said...

الغير معرفة

حضرتك ماما؟

اصل كلامك فيه حاجة تشبه كلام ماما

عموما لو كنتى ماما
ازيك يا ماما

ولو ماكونتيش ماما
ازيك برضه
وشكرا على بيت الشعر







مانوو

إحتياجات النساء من الرجال تتشابه لحد بعيد

فالنساء كلهن وبلا إستثناء
يريدون الأمان

شكرا ليك يا مانوو

Anonymous said...

نورة انا باكتبلك الملحوظة دي عشان لو لقيتي في رسالتي السابقة جمل مش كاملة تعرفي اني خفضت شوية من الرسالة عشان تتبعت وان شاء الله لما تنشريها حاشوف اذا كانت الجمل المحذوفة نقصت حاجة في المعنى حابقى اعيد كتابتها لأستكمال الرسالة وشكراً

بت خيخة وأي كلام said...

الغير معرف

!!!!!!!!!!!!!!!!!

انا اللي فهمته ان حضرتك كتبت تعليق قبل كدة

بس انا ماوصلنيش غير التعليق ده

افكار مبعثرة said...

رائعة و مؤلمة للغاااااااااااااية

users online