Tuesday, December 15, 2015

شُـــــــرفـــــــة





شُـــرفـــة
شُــرفــة يا إزميرالدا
هذا كل ما أحتاجه اليوم
وهذا كل ما يحتاجه الحزن
فــ الحزن يحتاج إلى شُـرفـة  كي تربوه فيها
_ أنتم الذين أفسدتم الغد _

والرغبة فى الموت أيضا تحتاج الى شُــرفــة
_ نحن الذين نود أن ننهي حياتنا بأنفسنا_
ليس ضعف منا
ولكن هى رغبتنا فى السيطرة على مجريات امورنا .. حتى الحياة
لا نريد ان نترك حياتنا فى يد الرب
 ينهيها وقتما يشاء فجأة دون سابق إنذار
نريد ان نفعل ذلك بانفسنا
 في الوقت الذي نريده بالطريقة التي نريدها

كــُــفــر؟!!
أهذا كــُفــر ؟!!
لا والله ما هو بــ كــُــفــر
وانما هو فـُـجـر عقولنا المُـهــلِـكَـة لما حولها

اغبطها زينب  .. صديقتك
واغبط اكثر منها سعاد .. صديقتي
_ هن اللوات أنهين حياتهن بأنفسهن _

أوااااه
الرغبة في البكاء دون سبب تعاودني من جديد
لا أعرف ما حل بي !!
كنت قد انتهيت منها فى السابق
واصبح _ أخيرا _ لبكائي سبب
اعتقد انه الشتاء ..  يفعل بي الأفاعيل الكئيبة

يزعجك وصولك المتأخر عن العمل
أما انا فــ يزعجني بنو البشر اصحاب الروح المائعة ..
الروح الهشة  الإنسيابية
انا اكره كل ماهو ناعم .. لين .. طيب
احب الخشونة  والجمود ..
 واكثر منهما .. الشرور
أنا حقا أحب الشرور كثيرا

سأطعمهم 
_ اصحاب الروح المائعة _
 بعضا من صخوري
 علهم يــخــشــوشــنــوا

يسألني يعقوب
 _ الكائن الذي يسكن الحائط المواجه لخزانة ملابسي _
هل الجروح تزيد من الوزن ؟
الجروح _ الجروح فعليا _ نعم تزيد من الوزن
فهناك  القطن والشاش واللاصق الطبي ..
كل هذه الأشياء توضع على الجرح لتضمده ..
 فيزيد وزننا عدة جرامات

أما اوجاعنا الكامنة في الروح  فــ تفقدنا الكثير من الوزن

أتدرين إزميرالدا ..
لا رغبة لي اليوم على الحياة
احتاج الى شرفة
كي انهى حياتي منها
او كي اجلس فيها  بصحبة حزنك

نحّي القط جاك جانبا
لا تدخليه عليّ في الشرفة
فثمة احتمال ان انهي حياته بدلا من حياتي

أتدرين صغيرتي .. 
لا شرفة لدي
ممممممممم .. لكن سطح البناية يفي بالغرض
 
نحن
 _ الذين نود ان ننهي حياتنا بانفسنا _
  لسنا موجوعون جدا إزميرالدا
انما نحن مشوهون من الداخل ...
 وهذا اكثر بؤسا من الوجع كما تعلمين
__________________

إنـــتـــهـــى

8 comments:

Anonymous said...

لايتمنى الموت الا اصحاب الروح اليأسه واحنا مسيرين فى كل حاجه مش فى ايدينا اننا نختار الموت او الحياة وهذا ليس قوة بل منتهى الضعف امام خالق لنا

Anonymous said...

انا اقصد اننا ضغفاء امام الله فى الحياة والموت والحول والقوة لله وحدة مش فى ايدينا القوة ومش معنى اننا ضعفاء اننا نيأس من الحياة ونموت انفسنا او ننتحر

الطائر الحزين said...

جميلة

Anonymous said...

انا بكتب بلخبطه فى التعليق الاول والتانى بس بجد انتى كل مرة بتفأجينا بمفجأة فى الاول اوالنصف او فى الاخر والمفأجاة فى بعض الاحيان بتكون صادمه ان مش فى تخصص النقد بس دة اللى جيه فى بالى

Anonymous said...

مرى فى دربك وانثرى عطرك ففى العطر حياة مثل قلبك ومدينتك تنتظر عيناك لتشرب كلمات من نهرك
انثرى الالحان وانثرى الاشجان وامضى الى الامام وطيرى بحريه فى فلك السماء فأنتى حريه تنبض بالحب

Anonymous said...

فأنتى حوريه تنبض بالحب وليس فأنتى حريه تنبض بالحب

Anonymous said...

مممم غيرتى نظرتى عن الانتحار دايما بفكر فيه كضعف بشرى بس اول مره احس ان المنتحر ده بيحس منتهى القوه ف اللحظه دى و هيا قوه الأختيار
انتى ازاى بتعرفى تعملى ده
ازاى بتخلى اللى حواليكى يتقبلو أختلافك
انا عندى مشكله كبيره ف ده و اسفه ان مالوش علاقه بالبوست
انا بشوفهم اغبيا و تافهين و هما بيشوفونى غريبه
انا بتعاقب و بتلام على الجمال اللى ممكن تشوفو عنيا ف صوره وهما مش شايفينو او حتى احساس كلام ف قصيده و هما مش حاسينو ...هوا انا المفروض اعاقبهم انا كمان على عماهم و غبائهم و ضحاله تفكيرهم و احساسهم ...
بحب لحظات القتل بالتفاصيل كل لحظات الشر ف كتاباتك اللى بتوجهيها للى بيستحقوها حتى لو كانت نفسك احيانا
انا مش عايزه ابقا جزء من المستنقع اللى حواليا
انا مش عايزه ابقا لاشئ يا نورا
انا مش عارفه أكون نفسي علشان عندى حاجات ممكن أخسرها
ازاى قادره تكونى انتى و عندك شريف يا نورا
انا بحترمك جدا بتمنالك الخير

بـت خـيـخـة وأي كـلام said...

صاحبة اخر تعليق

اللي حواليا مش متقبلين اختلافي
:)

وانتي لازم متشوفيش غيرك متخلف وغبي .. خلي عندك المرونة دى اللي تخليكي تتقبلي الاخرين بغبائهم و تخلفهم زى ما بتقولي

تقبلي النفس البشرية بكل اطوارها
النفس البشرية جميلة اوى
متبصيش للناس على انهم بشر
بصليهم على انهم نفوس بشرية ماشية على رجلين
صدقينى هتستمتعى اوى فى ملاحظتهم
ومش هتحسي انهم اغبيا و متخلفين
هتحسي بالمتعة من عمق النفس البشرية و غرابة اطوارها
و هتتعلمى منهم حاجة .. حاجات

ومتعاقبيش حد
العقاب اهتمام
تجاهليهم يا حبيبتي
:)


الشر حلو
الشر بيضيف للحياة متعة و اثارة و تشويق
بيخلي للحياة طعم و معني
:))))


طول ما انتى عندك حاجات تخسريها هتبقي خايفة عليها و عبدة للحاجات دى
الحرية الحقيقية هى ان ميكونش عندك حاجة تخسريها تخافي عليها
و صدقينى ساعتها محدش هيقدر يتحداكى او يدخل معاكى فى منافسة على اى شيء

هناك مقولة تقول لا تتحدى انسان ليس لديه ما يخسره

اياكى يكون عندك نقطة ضعف
تخلصي من كل نقاط ضعفك


انا على فكرة مش انا زى ما انا عايزة برضه
امومتي لشريف تحتم عليا انى مكونش كل اللي انا عايزاه لنفسي في كل الاوقات
:)

بس بسرق لحظات من الزمن كدة وبكون فيها نفسي رغم انف الجميع .. و رغم انف شريف شخصيا
علشان اقدر اواصل الحياة القميئة دى
:))))

بس كدة


حلو تعليقك
شكرا ليكي
:))

users online